luni, 23 iunie 2008

Un prieten adevarat!

A învăţat să citească, deşi are numai trei ani

de Maria Huculici Vineri 9 Iulie
A învăţat să citească, deşi are numai trei ani
PRECOCE Este pasionat de tot ce înseamnă tehnică. Poate să citească aproape orice cuvânt, chiar dacă nu ştie ce înseamnă. Ba mai mult, recunoaşte cifrele, pe care le şi citeşte grupat până la cele de ordinul miilor. Face toate acestea la vârsta la care colegii lui de grădiniţă abia reuşesc să coloreze.

Carenţe

În România nu există programe pentru copiii supradotaţi.

Despre particularităţile psihologice ale copiilor supradotaţi, specialiştii spun că aspectul cel mai important este identificarea lor din vreme, pentru ca abilităţile acestora să poată fi cultivate corespunzător. Copiii supradotaţi au nevoi educaţionale speciale, deoarece, având potenţial mai mare, trebuie să fie solicitaţi pe măsură. Este necesar să fie mai mult stimulaţi şi provocaţi educaţional. Dacă nu li se îndeplinesc aceste cerinţe, în mod paradoxal, cu cât sunt mai inteligenţi şi nu sunt stimulaţi, cu atât încep să dezvolte probleme de adaptare, emoţionale, performanţele lor scăzând.


Andrei are doar trei ani şi două luni şi frecventează o grădiniţă din Craiova. Este socotit un mic geniu. De altfel, toţi copiii care merg la grădiniţa “Pinocchio” sunt consideraţi speciali. Andrei P. este însă celebru pentru performanţa de a citi cu uşurinţă la această vârstă. Ileana Brânzan, educatoarea băieţelului, este nevoită, în sensul bun al cuvântului, să găsească în fiecare zi noi metode pentru a-l “linişti” pe micuţ. “Învaţă prea repede. Poate stoca şi prelucra informaţii la un nivel inaccesibil copiilor obişnuiţi. Absolut tot ce învăţăm în clasă la sfârşitul lecţiei Andrei ştie. A trebuit să mă adaptez la nivelul lui. La început, nu găseam metode pentru a-l linişti, însă a venit mama lui, care mi-a spus că băieţelul se plictiseşte repede pentru că el ştie deja ce se învaţă la grădiniţă. Vă spun sincer că, în 32 de ani, câţi am în această meserie, nu am întâlnit un asemenea copil”, a afirmat educatoarea.
Curioşi, am stat de vorbă cu Andrei. Băiatul nu s-a dezlipit de educatoare, dar a acceptat să ne povestească despre preocupările lui: “Îmi place calculatorul şi televizorul şi-mi mai place să citesc SMS-uri de la tati, pe care le şterg. A!.... Îmi place şi sportul. Fug prin casă, când încolo, când încoace”, ni s-a destăinuit Andrei, care ne-a şi arătat cum face el sport. Ne-a spus că îl atrage tare mult beculeţul galben de la monitorul computerului şi că vrea să ajungă împărat, pentru că în acest mod nu va mai permite copiilor mari să îi supere pe cei mici. O iubeşte tare mult pe “doamna de la grădi” şi nu se dezlipeşte de ea nici o clipă. Părinţii lui Andrei sunt directori la firme importante din oraş. Despre fiul lor spun că şi-au dorit să fie un copil normal, care să îşi vadă de copilărie şi să înveţe la şcoală ca toţi ceilalţi. Asta nu înseamnă, însă, că nu sunt mândri de micul lor geniu. “Este un copil ca oricare. Într-adevăr, are anumite performanţe pe care ceilalţi copii la un loc nu le au. Chiar îmi spunea, ieri, bunicul, care este profesor, că se comportă ca un elev de clasa a II-a. Pe la doi ani ştia tot alfabetul şi cifrele până la zece. I-am făcut cadou un laptop bilingv pentru copii şi a învăţat singur alfabetul cu litere mici şi litere mari. Dar să ştiţi că am ţinut să înveţe la şcoală. Nu l-am chinuit noi acasă să înveţe ceva în plus. Am considerat că este mult mai bine pentru el să treacă prin fiecare etapă a vieţii”, ne-a mărturisit Steluţa, mama micuţului. Aceasta ne-a mai spus că şi-ar dori ca Andrei să fie puţin mai sociabil, deoarece a constatat că singurul lui prieten este calculatorul.


Niciun comentariu: